Wanneer we vandaag de dag naar de islamitische wereld kijken, zien we dat het met een enorme hoeveelheid problemen zoals oorlog, tirannie, onderdrukking, armoede, zwakte en uitbuiting door buitenlandse machten te maken heeft.
Waar moslims ook leven in de wereld, overal ondervinden zij problemen, die rechtstreeks verband houden met hun islamitische identiteit. Zij lijden onder directe aanvallen op hun levens, zoals we zien in landen als Birma, de Centraal-Afrikaanse Republiek en India. Of ze krijgen te maken met directe aanvallen op hun manier van leven, zoals we het in het westen zien, waar de nobele concepten en symbolen van islam onder continue druk staan.
Elke ouder die kinderen binnen deze omstandigheden opvoedt, zal de gevaren die er voor hen en hun families schuilen begrijpen. Zij zullen zich zorgen maken over de moeilijkheden die zij ondervinden, bij het streven naar een diepe liefde voor Islam en de Schepper, terwijl zij leven in landen waar de anti-islamretoriek hoog op de agenda staat. Wat zal de toekomst voor hun nageslacht brengen? Zijn zij veilig? Zullen zij in staat zijn om een gelukkig en fijn leven te leiden? En de belangrijkste vraag is, zullen zij op het pad van Islam blijven? Dit zijn slechts een aantal vragen, waar iedere ouder over nadenkt.
De meeste moslims proberen hun kinderen op te voeden met liefde voor Islam en leren hen dat Islam antwoord geeft op al hun vragen en dat het een complete religie is, die hun leven ordent. Het is een antwoord dat veel jongeren zullen herhalen, wanneer zij geconfronteerd worden met vragen over Islam. De vraag is echter: Zal de volgende generatie in staat zijn om deze loyaliteit tegenover Islam te behouden, wanneer al de problemen waar zij tegenaan lopen niet worden opgelost, maar nog erger worden?
Wanneer kinderen in Rohingya zien dat hun ouders op brute wijze worden vermoord en tegelijkertijd zien dat de islamitische leiders zich stilhouden over hun situatie, hoe zullen zij dan in staat zijn om zichzelf te troosten? Hetzelfde geldt voor de moslimkinderen in het westen, die belachelijk worden gemaakt vanwege hun kledingstijl of manier van denken. Zullen zij in staat blijken om zich vast te houden aan hun religie. Hoe kunnen wij als ouders het verhaal volhouden dat Islam de oplossing is voor hun problemen, wanneer zij zien dat de moslims zelf de oplossing voor deze problemen niet zoeken in Islam. En hoe lang kunnen wij hen blijven zeggen dat zij sabr (geduld) moeten hebben, zonder actief betrokken te zijn bij het veranderen van de status quo.
De situatie van de Oemma heeft het essentieel gemaakt, dat iedere moslim de alomvattendheid van Islam begrijpt. Om te begrijpen dat Allah (swt) niet alleen zijn schepping heeft gezegend met slechts een leidraad voor het gebed en persoonlijke rituelen, maar dat Hij (swt) ons de Koran gezonden heeft als een bron van leiding binnen ieder aspect van het leven. Inclusief een systeem dat ervoor zorgt dat wij regeren en rechtspreken middels deze wetten en waarden. Met de komst van Islam kwam er een complete en alomvattende Dien, die ieder aspect in het leven omvat, zoals we in het volgende vers zien:
مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَىٰ وَلَٰكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ
“Het (de Koran) is niet een vervalste verklaring, maar een bevestiging van Allah’s bestaande boeken en een gedetailleerde uitleg van alles …”[VBK Soera Joesoef, vers 111]
En in een overlevering heeft de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:
من عمل عملاً ليس عليه أمرنا فهو رد
“Elke handeling die niet in overeenstemming is met wat ik heb gebracht, wordt verworpen”.
Alleen wanneer we Islam op deze manier begrijpen, zullen we in staat zijn om onze kinderen ervan te overtuigen dat Islam in staat is om hen alle antwoorden en oplossingen te bieden voor hun problemen. En dat de enige reden waarom de Oemma voortdurend ernstige problemen ondergaat, de afwezigheid van dit complete systeem, de Khilafah (Kalifaat) is.
We zouden hen moeten aanmoedigen om de geschiedenis van de Oemma te bestuderen, ten tijde van de Khilafah. Dan zullen zij leren dat de moslims in het verleden islam begrepen als een compleet systeem en dat zij in staat werden gesteld om alles wat zij deden te koppelen aan Islam. Ze zullen leren dat de moslims destijds nooit over de noodzaak tot de Khilafah hebben getwijfeld en dat enkel wanneer islam wordt gezien als compleet systeem, het de mogelijkheid heeft om zich te verspreiden van Spanje tot aan China en weer terug naar Medina.
Dit maakt het noodzakelijk dat wij onze kennis omtrent de realiteit van onze problemen in de samenleving en in de wereld vergroten, als ook de islamitische concepten, bewijzen en ahkaam die hieraan gekoppeld zijn. Zodat wij onze kinderen op z’n minst kunnen leren wat hun Schepper hen en anderen opdraagt in een dergelijke situatie te doen. Alleen dan zullen wij in staat zijn om onszelf en de volgende generatie te motiveren om te werken aan de hervestiging van de Khilafah Staat, op de methode van het Profeetschap.
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آَمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
“Allah heeft aan degenen onder u die geloven en goede werken verrichten beloofd, dat Hij hen voorzeker tot stedehouders op aarde zal stellen, zoals Hij degenen die vòòr hen waren tot stedehouders maakte en dat Hij de godsdienst, die Hij voor hen heeft gekozen, zeker zal bevestigen, en dat Hij hun na hun vrees, vrede en veiligheid zal geven; Mij zullen zij aanbidden en niets met Mij vereenzelvigen. Maar wie daarna het geloof verwerpen, zullen overtreders zijn.” [VBK An-Noer, vers 55]
Geschreven voor het Centraal Media Bureau van Hizb ut Tahrir door Yasmin Malik
Lid van het Centraal Media Bureau van Hizb ut Tahrir