Hizb ut Tahrir Nederland

Vraag:

Is het toegestaan een cadeau te accepteren van een persoon die zijn geld heeft verdiend met haraam (doormiddel van gokken bijvoorbeeld of rente, verzekeringscontracten, of de verkoop van alcoholische dranken)? En is het toegestaan voor zijn familie om zijn geld dat hij aan hen uitgeeft te accepteren wat hij heeft verdiend met haraam?

Antwoord

Haraam bestaat uit een aantal soorten:

Haraam vanwege zijn aard zoals alcohol (chamr). Het is niet toegestaan dit als cadeau te accepteren omdat het verboden is voor de eigenaar van chamr en voor degene aan wie het gegeven is. De Profeet (saw) heeft gezegd:

“Chamr is opzichzelf verboden geworden” (Nisaa’ie)

Haraam inzake het recht van de mens zoals het gestolene of uitgebuitene. Dit is haraam vanwege het feit dat het gestolen of uitgebuit is en het is niet toegestaan om dit als cadeau te ontvangen. Het is dus zowel haraam op degene die het zich eigen heeft gemaakt, alsmede voor degene die het als een geschenk ontvangt. Dit is omdat dit geld het recht is van zijn eigenaar en wanneer dit gevonden wordt, dient dit teruggegeven te worden aan zijn eigenaar. De bewijzen hiervoor zijn als volgt:

«إِذَا سُرِقَ مِنَ الرَّجُلِ مَتَاعٌ، أَوْ ضَاعَ لَهُ مَتَاعٌ، فَوَجَدَهُ بِيَدِ رَجُلٍ بِعَيْنِهِ، فَهُوَ أَحَقُّ بِهِ، وَيَرْجِعُ الْمُشْتَرِي عَلَى الْبَائِعِ بِالثَّمَنِ»

Ahmad heeft overgeleverd van Samoera: “De Profeet (saw) heeft gezegd:‘Indien van een man bezit is gestolen, of is kwijtgeraakt en hij dit daarna met zijn ogen ziet bij een (ander) persoon, dan heeft hij er meer recht op en dient de koper terug te gaan naar de verkoper voor (de terugebetaling van) de prijs.’”

Dit is aldus een tekst aangaande dat gestolen bezit teruggegeven dient te worden aan zijn eigenaar.

Haraam vanwege niet legitieme handelingen zoals bezit verkregen via rente of gokken. Dit is enkel haraam voor degene die het heeft verdiend en niet voor degene die dit op een halal wijze verkregen heeft van de eigenaar van riba of gokwinst. Dit is net zoals je de rentenemer spullen verkoopt en zijn geld van hem accepteert of de vrouw van de rentenemer geld van hem ontvangt, of dat de rentenemer één van zijn familieleden een cadeau geeft, en dergelijke van de toegestane handelingen. Dit is omdat de zonde (ithm) van dit bezit valt op de rentenemer en niet op de ontvanger van een kostprijs, betaling, of cadeau. Dit is omdat de haraam niet gerelateerd is aan twee aansprakelijken in dit geval. De bewijzen hiervoor zijn als volgt:

1.Allah (swt) zegt:

وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى

“En wat een iedere persoon (slecht) doet, zal op hem zelf zijn. En geen drager van lasten zal een ander zijn lasten dragen.(VBK Al An’aam, vers 164)

2.Dat de Profeet (saw) handelde met de Joden van Mediena wetende dat het leeuwendeel van hun geld verdiend is aan rente want Allah (swt) zegt:

فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ كَثِيرًا* وَأَخْذِهِمُ الرِّبَا وَقَدْ نُهُوا عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ

“Wegens de boosheid van hen, die Joodsgezind zijn, hebben wij hun goede dingen verboden, die hun vroeger veroorloofd waren. En omdat zij menigeen van Allah’s weg uitsluiten en rente hebben gedreven, wat hun verboden was”(VBK soera An Nisaa, vers 60)

Hij nam dus cadeau’s aan van hen zoals overgeleverd door Ibn ‘Abbaas: “Dat één vrouw van de Joden een vergiftigde schaap als cadeau gaf aan de Boodschapper van Allah (saw). De Profeet (saw) liet daarop iemand naar haar sturen en zei:

«مَا حَمَلَكِ عَلَى مَا صَنَعْتِ؟»

‘Wat heeft jou ertoe gebracht te doen wat je hebt gedaan?’Zij zei daarop: ‘Ik wilde (het) graag, (omdat) indien jij echt een profeet zou zijn, dan zou Allah het voor je onthullen, en indien je geen profeet zou zijn, dan had ik de mensen van je verlost.”

3.Het is overgeleverd dat een aantal Sahaba en Taabi’ien het geschenk van de rentenemer hebben toegestaan:

a.Er kwam een man bij Ibn Mas’oed en zei: “Ik heb een buur die rente eet, en hij blijft mij maar uitnodigen.” Hij zei: “De genieting ervan is voor jou en de zonde ervan is voor hem” (Abdoe Ar Razzaaq As San’aanie in zijn Moesnaf)

b.Al Hassan werd gevraagd: “Mag van het voedsel van de verkwister (sayyaarif) worden gegeten?” Hij zei daarop: “Allah (swt) heeft jullie reeds geinformeerd dat de Joden en Christenen rente eten, en Hij (swt) heeft hun voedsel wettig gemaakt.” (Abdoe Ar Razzaaq As San’aanie in zijn Moesnaf)

c.Mansoer heeft gezegd: “Ik zei tegen Ibrahiem: ‘Ik kwam vragend (om werk) bij een werkgever, hij heeft mij aangenomen en betaald. Hij zei: ‘Neem (het)’. Ik zei: ‘Hij is een rentenemer’. Hij zei: ‘Neem (het) zolang je hem niet beveelt (rente te nemen) of helpt (in deze rente)’. (Abdoe Ar Razzaaq As San’aanie in zijn Moesnaf over ‘Oemar)

4.Ondanks dit alles, is het beter om niet te handelen met de mensen die haraam geld hebben afkomstig van rente. Er zou dus niet aan hen verkocht moeten worden en geen geschenken van hen geaccepteerd moeten worden uit godsvruchtigheid (war’) opdat de verkoper geen vies geld van rente ontvangt voor zijn spullen. Hun geschenken zouden tevens niet geaccepteerd moeten worden opdat hun geld niet afkomstig is van rentegeld. Een moslim zou dus ver weg moeten blijven van al hetgeen niet zuiver of helder is. Zo ook namen de Sahaba afstand van zaken die vrijgelaten waren (moebaah) uit angst om dicht bij de haraam te komen. Er is overgeleverd dat hij zei:

«لَا يَبْلُغُ العَبْدُ أَنْ يَكُونَ مِنَ المُتَّقِينَ حَتَّى يَدَعَ مَا لَا بَأْسَ بِهِ حَذَرًا لِمَا بِهِ البَأْسُ»

“De dienaar zal niet tot de godsvrezenden behoren totdat hij hetgeen laat waar niets mis mee is (maa la ba’sa bihi) uit angst dat er iets mis mee is”(Overgeleverd door At Tirmidhi)

De samenvatting van dit alles is dat het toegestaan is te verkopen aan degenen die handelen met rente met een bank en dergelijke. En het is toegestaan zijn geschenken te accepteren. Echter, het beste is niet aan hem te verkopen en geen geschenken van hem te accepteren.

4 Safar 1434 H

07/12/2012 M

http://www.hizb-ut-tahrir.info/info/index.php/contents/entry_25457

Deel op social media

De officiële meningen van Hizb ut Tahrir zijn die welke zijn opgenomen in verklaringen in naam van de verschillende provinciale bureaus (Wilajaat), de verschillende media bureaus van Hizb ut Tahrir, en de verklaringen van de officiële woordvoerders en media vertegenwoordigers van Hizb ut Tahrir. Enige andere verklaring, zelfs als deze gepubliceerd is op officiële websites of in magazines, is de mening van de auteurs van de artikelen en niet de van Hizb ut Tahrir. Toestemming is gegeven om alles wat gepubliceerd is door Hizb ut Tahrir of de websites van Hizb ut Tahrir te kopiëren, citeren of publiceren, op voorwaarde dat het citaat trouw blijft aan de betekenis, zonder selectieve citaten welke de betekenis vervormen of welke een onjuiste interpretatie portretteren, en op voorwaarde dat het citaat wordt toegeschreven aan de bron.

Hizb ut Tahrir | Nederland