Vraag:Mag iemand deelnemen aan een veiling? Dus spullen brengen om het te verkopen en de hoogste bieder kan het kopen.
Antwoord:Het woord ‘veiling’ betekent in de Arabische taal het concurreren over de prijs van goederen of spullen die te koop worden aangeboden.
In Istilah: Dat betekent dat de verkoper roept wat er te koop is en dat de mensen kunnen gaan bieden en er één (hoogste) bieder overblijft en het vervolgens koopt.
Dit soort handel is toegestaan, Tirmidhi heeft overgeleverd dat de Profeet (saw) heeft gezegd:
“Hij (saw) had een zadeldek en een pijlenkoker te koop en vroeg: “Wie wil deze kopen?” Een man zei: “Ik koop ze voor 1 dirham, de Profeet (saw) zei: “Wie biedt er meer dan 1 dirham, wie biedt er meer dan 1 dirham?”
Toen bood een andere man 2 dirham en de Profeet (saw) heeft het aan deze man verkocht.” Attirmadhi heeft gezegd dat dit een goede (hasan) hadieth is en is niet in strijdt met de hadith van Soufian ibn Wahab Al Khoulani (ra) “Ik heb de Profeet (saw) horen zeggen dat het verkopen van spullen op de veiling niet toegestaan is.” Deze hadieth is namelijk zwak (da’ief), want de Isnat van ibn Lahya’a is zwak. Het is ook niet in strijd met de hadieth van ibn Omar: “De Profeet (saw) heeft gezegd dat als de koop gesloten is er niet meer geboden mag worden, behalve de oorlogsbuiten en erfenissen.” Het verbod hier geldt alleen voor het bieden op iets waarvan de koop al gesloten is, dan mag niemand meer bieden, maar zolang er nog geboden wordt mag iedereen bieden en geldt deze hadieth hiervoor niet.
Al Aine heeft in ‘Omdat al Qarie’ gezegd dat de volgende geleerden veiling hebben toegestaan : Shafi’ie, Malikie en de meeste geleerden.
13 Safar 1430 h
8 februari 2009 m
Bron: http://www.hizb-ut-tahrir.info/arabic/index.php/HTAmeer/QAsingle/3227/